22. března 2013

Emily Strange-Divná a divnější

Základní informace


  • Autor: Rob Reger a Jessica Grunerová
  • Žánr: Pro děti a mládež
  • Rok vydání: 2011
  • Série: Emily Strange#1
  • Anotace: Emily Strange: 13 let. Schopna vidět vám až do žaludku, kdyby se jí zachtělo. Ale spíš ji najdete, jak si dává dvacet se svými čtyřmi kočkami nebo jak se věnuje své podivné zahrádce plné plevele nebo jak provádí sousedům neškodné žertíky, dokud nežadoní o milost, nebo jak navštěvuje své dávné předky pomocí časostroje sestaveného z nanuků a kytarových strun.

 

Postavy

Pokud použiji popis z knížky tak Emily je:
  • šílená vědkyně
  • milovnice koček
  • malířka nástěných fresek
  • vynálezkyně golemů a golemek
  • smasmo-virtuozní kytaristka
  • nepřekonatelná skejtařka
  • prohnaná potížistka
  • krotitelka duchů
  • řešitelka záhad
  • mistryně neškodných žertíků
  • extrémní prokrastiátorka
  • šťastná samotářka
  • jedinečná osobnost
Co na to říct? Už při prvních dvou bodech jsem věděla, že si ji zamiluji. A taky, že jo. Sice s ní nemám vůbec nic společného(no dobře, tak pár věcí), ale jak vám může být nesympatický někdo, kdo vynalezne překladač z kočičiny, doma má ducha nebo oblékne sochy v celém městě? A navíc je vážně vtipná, takovým zvláštním svérázným způsobem.

Ostatní postavy nebyly vůbec špatné, třeba taková golemka Havrana nebo Binární Larry, ale na Emily prostě nemají.

Styl autorů

Knížka je psána jako deník, kterému uvěříte, že je to deník. Trochu zmatené, ale pokusím se vysvětlit. Je plný obrázků, čmáranic, fotek a výstřižků z novin. Nesmí chybět ani seznamy všeho možného, vždy o třinácti bodech. (Stejně jako její popis výše, klidně si to spočítejte.) Na začátku každého dne pak je vždy počet sbalených krabic, mistrovských kousků, jednotek kočičí pozornosti, atd. Občas to v nějakém deníku bývá, já si momentálně vzpomenu asi jenom na Bridget Jonesnovou.

Díky tomu je samozřejmě hrozně čtivá, já jsem ji zvládla za večer.

Hodnocení

Jsem nadšená jako už dlouho ne! Vážně. Jak jsem psala, Emily jsem si už od začátku oblíbila a  říkala jsem si, že i když příběh možná nebude nic moc, díky ní se s tím i smířím. To jsem ovšem nevěděla, že i ten bude skvělý.

Emily se náhodnou povede sama sebe duplikovat. I když si s DJ(Druhé já) skvěle rozumí, ale nakonec zjistí, že to není až tak ideální, jak by se mohlo zdát... Příběh se postupně zamotává a po záměně deníku najednou není jisté, kdo je vlastně originál a kdo duplikát.

Moc se mi líbilo, že i čtenáře nechávají autoři trochu na pochybách a v očekávání, jak to celé dopadne. Prostě žádné, že by jste už od začátku věděli, jaký bude konec.

Rovněž proti obálce nemůžu nic namítat, jednoduchá, krásně koresponduje s příběhem a kočky se mi rovněž moc líbí. Ještě aby ne, že?

Možná jediné minus by se našlo, ale vážně malinkaté. Týká se překladu, protože Emily Strange-Strange and stranger je přece jenom lepší. Ovšem nepřekládat by asi taky nebylo nejlepší řešení a Emily Divná, ehm to zní trochu divně. Možná Podivná.:-)

Závěr? Jednoznačně doporučuji, zasmějete se, ale rozhodně ne na úkor příběhu. Nejprve jsem se trochu bála, jestli to nebude spíše pro mladší, knížka ale naprosto předčila mé očekávání. Sice se opakuji, ale zkrátka se mi moc a moc líbila a právem si zaslouží desítku.

0 komentářů: