28. června 2013

Kdo má smysl pro nesmysl

Už ani nevím, kdy tu naposledy bylo nějaké doporučení, dneska to tedy napravím. Konkrétně jsem vytáhla z mojí knihovny knížku Kdo má smysl pro nesmysl od Jiřího Havla. Jedná se o knížku plnou velice vtipných básniček, kvízů, hádanek a hrání ze slovy. A přestože nejsem zrovna nějaký velký zastánce poezie, tři čtvrtě těchto básniček vám zarecituji na počkání. (Varování! Nechtějte po mně, ať vám nějaké řeknu. Budete toho litovat, protože jak začnu, jsem k nezastavení. A věřte mi, umím jich dost.)



Myslím si, že se asi nebudu snažit popsat vám, jaké jsou, ale raději vám ukážu nějaké příklady.

Odpověď na otázku v názvu knížky.

Jenom ten, kdo nemyslí,
si myslí, že nesmysl nemá smysl,
ale nesmysl, který má smysl, 
sotva vymyslí ten, kdo nemyslí,
ale jen ten, kdo přemýšlí.
(A teď to řekněte třikrát rychle za sebou.)


Hraní ze slovy. Výroky aneb kdo co říká.
BLEŠKA: Skáču, hop, hop, hop! Jsem Češka!
KUCHYŇSKÝ ROBOT: Myslíte, že by mě Marie Terezie zrušila?
PRALINKA: Jsem vlastně stará čára.
ZÁTKA: V mladí jsem byla roztomilý špunt.
ŽÁROVKA: Chcete znát mé příjmení? Já jsem po otci Edisonová?


Co jste vždycky chtěli vědět
V ČEM SE SKRÝVÁ PRAVÉ ŠTĚSTÍ? Na Sahaře třeba v dešti.
CO JE OPRAVDU ŠKOLNÍ TABULE? Odpalovací rampa na kule!
KTERÉ ZVÍŘE MŮŽE NA ŠACHOVÉ POLE? Vždycky jen kůň, ty ne, vole!
CO JE VYSVĚDČENÍ? Občas smutné čtení. (Aktuální otázka)
COPAK DĚLÁ KNIHA? Na čtenáře číhá. (Jedna tématická)

Básničky jsou pak často založené na nějakém slovním spojení, synonymu, použitá ve významu, o kterém si říkáte, jak to mohlo někoho napadnout. Hluboké myšlenky tu nenajdete, ale zaručeně se pobavíte.

Jak se dá využít slovního spojení
Ten, kdo všemu rozumí,
nedívá se nechápavě, 
má zřejmě dva rozumy -
jeden v hrsti,
druhý v hlavě.

Nejoblíbenější básnička mladších posluchačů
Nemáme potíže s křestními jmény
a v brzké době nežádáme změny.
I nadále si svorně v naší škole
budeme říkat jednoduše: vole!

Myslím si, že je to jedna z knížek, která vás vždycky zaručeně pobaví a určitě se vyplatí mít ji jako "antistresový předmět" v knihovně. Když se budete nudit, můžete si zkusit vyřešit nějaký kvíz či hádanku. Doufám tedy, že se vám malá ochutnávka líbila, a po útlé knížečce někdy sáhnete. Mohu vám ale zaručit, že i přestože jsem se snažila dát sem ty nejlepší části, spousta skvělých tam ještě zůstala.

Na závěr si dáme jednu poetickou. Původně jsem chtěla dát Vítr nebo Zvědavou mušku, protože jsou vážně překrásné, ale nakonec jsem se při pohledu do kalendáře (bohužel, nikoliv však z okna) rozhodla pro básničku s názvem Léto. (Ano, už jsem vzdala měnit počasí pomocí Polyvoru, vyrážím do boje s poezií! To se prostě musí povést!)

Tak tedy: Léto přijď!
Zvolna se kolébají stonky 
všude, kam louka dohlédne.
To vyzvánějí modré zvonky
sváteční letní poledne.


A co vy, máte nějakou "antistresovou" knihu?

0 komentářů: