29. srpna 2013

Erebos-Počítačová hra, která tě sleduje

Základní informace 


  • Autorka: Ursula Poznanski
  • Překladatelka: Karolína Kousalová
  • Žánr: Thriler 
  • Rok vydání: 2013 (druhé vydání)
  • Nakladatelství: Fragment
  • Anotace: Na jedné londýnské škole si mezi sebou žáci začnou předávat podivné balíčky, jeden se nakonec dostane i ke zvědavému Nickovi. V balíčku je DVD s počítačovou hrou. Hrou napínavou, a hlavně velmi inteligentní. Proč o ní ale nikdo nesmí mluvit a hráči musí dodržovat přísná pravidla? Pokud neposlouchají nebo se znelíbí poslovi se žlutýma očima, čeká je trest. Na druhou stranu jim hra dokáže splnit i ta nejtajnější přání. Jak je ale možné, že hra o každém všechno ví a neuděluje hráčům úkoly jen ve hře, ale i v realitě? Co hra vlastně chce? A jak ji může Nick zastavit?






Postavy



  • Nick: Hrozně se mi líbilo, jak autorka popsala rozdíl mezi jeho chováním, když Erebos hrál a když už skončil. V prvním případě jsem se ho i trochu bála. Jak ho může takhle změnit obyčejná počítačová hra, říkala jsem si a docela se mi ulevilo, když si uvědomil, že Erebos není tak super, jak si ze začátku myslel.
Další věc, která se mi líbila, byly skvěle zpracované postavy ve hře. Škoda jen, že to bylo trochu na úkor samotných hráčů. Tady by se určitě dalo, co zlepšovat. Nebylo to špatné, ale radostí jsem do vzduchu taky neskákala.

Postava, která se autorce ale vážně povedla, byl bezesporu Viktor. Takový správný blázen, řekla bych. Kdyby se v knize objevil dřív, asi bych měla na postavy jiný názor. 


Styl autorky


Knížka je psána ve třetí osobě z pohledu Nicka a jeho postavy ve hře. Sice se může zdát zvláštní, proč Sariuse uvádím jako další postavu, když je to vlastně pořád Nick. Taky by mi to přišlo zvláštní, ale když knížku čtete, opravdu máte pocit, že ve chvíli, kdy Nick začne hrát, vypadá to, jako by začal vyprávět někdo jiný.

Příběh je trochu děsivý, ale nutí vás to obracet stránku po stránce, ani nevíte jak. Dále musím přiznat, že autorka umí vážně skvěle popisovat. Všechny scény ve hře jsem si mohla krásně představit, jako bych vše viděla před očima.


Hodnocení


Proč jsem si Erebes vybrala je mi trochu záhadou. Já počítačové hry zásadně nehraji, nebaví mě to, nevidím v tom žádný smysl. A pak si vyberu knihu, která mám na obálce podtitul Počítačová hra, která tě sleduje... 

Ovšem určitě toho nelituji, protože zatímco jsem knihu začala číst s myšlenkami co-jsem-si-to-kruci-vybrala-za-blbost, končila jsem s wow-tak-to-bylo-hodně-dobré. Opravdu jedno z největších překvapení oproti očekávání.

První plus je bezpochyby velmi originální námět a z něj vytěžené opravdu maximum, co se dalo. Dovedla bych si představit knihu o počítačové hře zpracovanou daleko hůře. Třeba tak, že by tomu rozuměl jen člověk, který hry hraje a podobně.

Další věc, která mě obrovsky potěšila, byly odkazy na řeckou mytologii. Už jsem v pár recenzích psala, že jakmile se v knize objeví jakákoliv narážka na starořecké bohy, postoupí u mně kniha zase o stupínek výš. A když se to navíc objeví v knize o počítačové hře, kde to absolutně nečekám (Erebose jsem neznala, zase tak zmáknuté řecké bohy nemám), potěší to ještě víc.

Styl psaní se mi taky zamlouval, nic složitého, ale ubíhá to krásně rychle. A to, jak hra zapadala do skutečného světa a plánu jejího tvůrce-nádhera!

Na první pohled mi obálka přišla celkem hezká, když jsem si ji ale doma prohlédla, zjistila jsem, že písmena v názvu tvoří další slova. Co k tomu dodat, koukněte se na logo blogu a je vám jasné, že se mi to prostě musela líbit. A oko se k celé knížce perfektně hodí, takže tady taky nemám, co vytknout.

Sice nemůžu uvěřit, že to píšu, ale kniha by nemusela vypadat vůbec špatně zfilmovaná. A myslím, že dokonce by nějaký film měl být natočený, nebo by se měl točit. Musím to někdy prozkoumat.

Původně jsem chtěla dát devítku, což je slušné hodnocení. Ale nakonec jsem se rozhodla, že, za to, jak mě celá knížka překvapila, protože jsem toho od ní moc nečekala, dám desítku.



Závěrečné zhodnocení

Napínavý thriler s velmi originálním námětem.


Děkuji nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku.

2 komentářů:

Maria Friedlová řekl(a)...

Vypadá to hodně zajímavě! :)
Musím se pochlubit, že jsem přečetla poslední dva díly Hunger Games, takže když se mi bude chtít do jedničky, půjčila bys mi ji, že? :) Prosím, prosím! Ale tuto knihu bych si taky mohla přelousknout, viď? Jsi byla vždycky tak hodná! O:)
Co se recenze týče, inspiruju se hlavně u tebe, protože se mi tvé recenze jednoduše a prachobyčejně hrozně líbí! :3 Nevadí ti to, že?
Zajímavá knížka. :)

Katie řekl(a)...

Klidně půjčím, ale na oplátku mi zase půjčíš Prázdné místo, jo?:-) Jenom doufám, že mi Hunger games už vrátila sestřenice.
No, že si to ty, tak se klidně inspirovat můžeš.:-)