15. května 2013

KŠ: 10 knížek mého dětství aneb zavzpomínejte si se mnou 2. část

Přináším vám druhou část prvního dílu Knižní školky. Jestli ho čtete, znamená to, že jsem tento článek zvládla přednastavit, což je na mě obdivuhodný výkon. (Přijímám gratulace a dary v jakékoliv formě.) Nevíte, co je Knižní školka? Úvodní příspěvek je tady.

  • Neználkovy příhody - Nikolaj Nosov
Poměrně známý příběh o skupině maličkých chlapců - malíčků. Vždycky se mi líbily jejich jména: Všeználek, Neználek, Bručoun, Šroubek, Vroubek, Sirupčík, Buchtík. A tihle malíčci se rozhodnou jednoho dne letět balónem, až doletí do města, kde žijí jenom malenky.  Doma považovali malenky za hloupé, ale tady musí uznat, že spoustu věcí umí mnohem lépe. (Zkrátka, malenky vedou!)

Jen tak pro zajímavost, když jsem si ji teď prohlížela, našla jsem doporučení od 5 let. My jsme ji četli v primě, když jsme skončili s čítankou. Neználek zkrátka nemá věkové hranice.

  • Brouk Pytlík - Ondřej Sekora
Brouka Pytlíka známe většinou s knížky o Ferdovi Mravencovi, kterou jsem si já nikdy až tak neoblíbila. Když se mi ale dostal do ruky Brouk Pytlík... No, láska na první přečtení. V čem je vlastně rozdíl? Ani nevím, možná mi to přijde trochu víc svižnější.  Prostě Ferda je ztělesněný hrdina, zatímco Pytlík každou chvíli něco vyvede.

Kdo nečetl. Kniha má dvě části :Trampoty Brouka Pytlíka a Malířské kousky Brouka Pytlíka. První není špatná, ale na malířskou školu v části druhé to prostě nemá. Musíte uznat, koho by napadlo namalovat zajíce jako hlávku zelí a žábu jako peněženku?

  • Tajemství - Enid Blytonová
Pamatujete si, jak jsem vám v první části popisovala, jak jsem si půjčovala Martinku? Tak s detektivkami od Enid Blytonové to bylo podobné. Napsala několik detektivních sérií, jenž se od sebe příliš neliší. Skupina čtyř, pěti, šesti dětí většinou se psem řeší nějaký případ, na který jsou dospělí krátcí. Tajemství mám ale nejraději, přestože k nejznámějším autorčiným knihám nepatří. Špekoun je prostě nejlepší.:-)

Tady si neodpustím malou poznámku. Všimli jste si někdy, že v jakékoliv detektivní sérii, seriálu mají hlavní hrdinové to štěstí, že se nějaký zločin spáchá zrovna na místě, kde žijí? Já se divím, že třeba v takovém městečku někdo vůbec žije. Při takové kriminalitě...


  • Viking Vike - Runer Jonsson
Mám doma první i druhou knihu, obě přečtené hodněkrát. Trochu vám přiblížím, o co jde. Zatímco ostatní vikingové spoléhají hlavně na sílu a helmu s rohy, Vike používá i to pod helmou. A jak už to bývá, Vike je tahá z každého průšvihu, do kterého se dostanou. Když jsem ji četla poprvé, byla jsem vážně při každém odhalování plánů překvapená, protože tohle by mě vážně nenapadlo.

Oba díly jsou rozděleny do několika částí, mně se osobně úplně nejvíce líbí poslední část druhého dílu-Viking Vike a Divousové. Kmen Divousů vymyslí čtyři plány, jak se dostat do města: podkopat se, přejít hradby na chůdách, beranidlo a trojského koně. Všechno jim to Vike důmyslně překazí.

  • Bohoušek a spol. - Vojtěch Steklač
Steklač je sice spíše autor pro chlapce, ale knížky o Boříkovi a jeho kamarádech se líbily i mně. Kromě Bohouška jsem četla ještě Čendu a Boříka, ale dvakrát se mi nelíbily, zatímco u téhle knížky jsem se vážně nasmála. Bohoušek je totiž typ chlapce, který má samé jedničky, ve škole se hlásá a nosí brýle. Když ale ať úmyslně nebo neúmyslně prožije několik dobrodružství s partou obyčejných kluků, je o zábavu postaráno.

Jak nad tím teď přemýšlím, vlastně se to hrozně podobá příběhům o Mikuláši, tam se Bohoušek jmenoval tuším Celestýn, jinak byl úplně stejný. Dokonce i chlapec, který stále jí, se objeví v obou knížkách. 


3 komentářů:

azraelka řekl(a)...

Tak já mám právě ráda Boříkovy lapálie. A Mikulášovy prázdniny mám doma a nejlepší je podle mě kapitola, jak jeli k moři.

Vikinga Vike jsem četla, ale jenom první díl.

Jako malá jsem chodila do knihovny snad pořád a přečetla jsem všechno, co tam měli od Astrid Lindgrenové. Pořád miluju Děti z Bullerbynu a Ronju.

Jana řekl(a)...

Knížky od Lindgrenové jsem taky zbožňovala, hlavně Ronju. :) Většinu uvedených tady ale vlastně neznám, kromě Brouka Pytlíka, samozřejmě. :)

Maruška řekl(a)...

Já zbožňovala Neználka. Ostatní jsou pro mě jednou velkou neznámou, protože, jak jsem již napsala, jsem četla knížka minimálně, a když, tak německý. Ještě je tu vlastně Brouk Pytlík, ale, upřímně? ten mě moc nezaujal. Vede Neználek. :)