26. února 2013

Tvarohový koláč

Plesová sezóna pomalu končí, plavková je ještě daleko, tak co by jste řekli na nějaký recept? Ač je celkem jednoduchý, je opravdu výborný. Obzvlášť toto těsto používám velmi často.Vzhledem k tomu, že jsem tento koláč nedávno dělala, se tu původně měla objevit i fotka, ale bohužel než nastala doba příznivá pro focení, záhadně zmizel. Kam? Netuším.

Suroviny na těsto
  • 220g polohrubé mouky (já dávám asi 50g celozrné a zbytek polohrubé)
  • 140g tuku
  • 1 žloutek (bílek, který nám zůstane použijeme do náplně)
Suroviny na náplň
  • 500g tvarohu (v původním receptu bylo 400g, ale tohle jsou akorát 2 tvarohy a větší vrstva náplně nemůže být na škodu)
  • 3 vejce (+bílek z těsta)
  • 80g cukru (nebo podle chuti)
  • oříšky, mandle, rozinky, atd.
Postup
  1. Smícháme všechny suroviny na těsto do tvárné hmoty. Neměla by se lepit, ale dobře držet u sebe. Dáme na chvíli do chladu.
  2. Oddělíme žloutky od bílků. Na to je super takové oddělávátko, ale dobře funguje i ustřihnutý vršek od PET láhve nebo trychtýř. Obsah vajíčka nalejete do širší části bílek vyteče a žloutek tam zůstane. Většinou. Nebo to můžete udělat klasicky se skořápkami.
  3. Žloutky zamícháme do tvarohu. Doporučuji si na to nebrat úplně malou misku, že se vám tam tvaroh vejde teď, neznamená, že se vám tam vejde i za chvíli.
  4. Vyválíme si z těsta placku vysokou asi 1-2 mm a dáme ho do formy. Já dávám do kulaté o průměru cca 28 cm. Nic si nedělejte z toho, že ho při tom roztrháte, já ho taky skládám jako puzle. Dáme do trouby vyhřáté na 180-200°C asi na pět minut. Já zapínám, když vyválím a většinou se mi rozehřeje přibližně v tu dobu, kdy ho mám ve formě. A ještě něco-doporučuji před pečením propíchnout na pár místech vidličkou, nebude se nafukovat.
  5. Zatímco se nám těsto bude předpékat, vyšléháme z bílků sníh a všleháme cukr. Pokud vám nejde vyšlehat, přidejte trošičku soli.
  6. Opatrně vmícháme sníh do tvarohu a přidáme nasekané oříšky a mandle.
  7. Tvarohovou náplň dáme na těsto a pečeme ještě asi 15 min. Raději však hlídejte, tvaroh by měl jen lehce ztmavnou.
Dobrou chuť!

0 komentářů: