25. června 2014

Jakou cenu má jeden život?

Dánská autorka proslula svou sérií o Luise Rickové. Jen jeden život je už třetí kniha s dánskou vyšetřovatelkou, v češtiny si můžete přečíst ještě druhý díl Neříkej mi princezno. Milovníci detektivek by měli začít dávat pozor. Protože Sara Blædelová určitě za pozornost stojí.



Rodinná čest a žárlivost


Klidné městečko poblíž Kodaně. Idylu ale naruší utopená dívka s přivázanou cihlu. Samra pochází z Jordánska a všechno nasvědčuje tomu, že se jednalo o vraždu ze cti. Jen jeden život je přece přiměřená cena za čest celé rodiny. Vyšetřování se ujímá Luise Ricková, ale brzy zjišťuje, že proniknout do rodiny imigrantů nebude nic snadného. Koho usvědčit? Otce? Bratra? Strýce? Samřina vražda ale nezůstane dlouho sama a smrt její kamarádky vrhá na celý případ jiné světlo.

Poslední dobou se mi dostávají do ruky detektivky s velmi zajímavým pozadím příběhu a Jen jeden život není výjimkou. Autorka nás zavede mezi komunitu přistěhovalců, kde platí trochu jiné zákony a zvyky oproti zbytku malého dánského městečka. Nemohu posoudit na kolik je její popis přesný, ale to nic nemění na tom, že jí věříte. Každé slovo.

Částečně na to bude mít vliv autorčin styl psaní. Nic složitého, žádné metafory, nad kterými musíte hodinu přemýšlet. Naopak upřímnost a jasné vyjadřovaní, což je pro detektivku, dle mého názoru, nejlepší. A i když příběh plyne spíš poklidně, čtivost se knize upřít rozhodně nedá.

A kdo vlastně vyšetřoval?

Připomíná vám to moje chválení Jehly v kupce sena? Tady ale na detektivní příběh nadávat nebudu. Do poslední chvíle nevíte, kdo a proč dvě dívky zabil a jestli spolu opravdu obě vraždy souvisí. Odhalení vás určitě překvapí. Nezůstanete koukat s otevřenou pusou, ale překvapí vás.

Mám ráda detektivky s pohledem vraha, čehož jsem se tady bohužel nedočkala. Hned na druhém místě si všímám osobnosti detektiva. V tom mě ale Sara trochu zklamala. Luise sice není plochá postava, ale na hlavní vyšetřovatelku mi připadala málo výrazná a kvůli ní si další knížku asi nepřečtete. Naopak si myslím, že za měsíc zapomenete, jaká vlastně byla. Postava, která mě naopak hodně bavila, byla její kamarádka a novinářka Camilla, kterou bych si uměla představit i jako hlavní postavu.


Jen jeden život je detektivka, která vás zavede zase do trochu jiného prostředí. Poznáte nové zvyky, nové myšlení. Zajímavé prostředí doplňuje dobře napsaný detektivní příběh. K dokonalosti chybí jen trochu výraznější vyšetřovatelka.

Jen jeden život
Autorka: Sara Blædelová
Překladatelka: Miroslava Gajzlerová
Nakladatelství: Host
Rok vydání: 2013

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji internetovému knihkupectví Knihcentrum.cz. Knihu si můžete zakoupit zde.

2 komentářů:

LennaS řekl(a)...

Příběh mě opravdu zaujal, škoda jen té hlavní postavy.. Ale i tak si knihu určitě přečtu. :)

Maria Friedlová řekl(a)...

ty víš, jak jsem na tom já s detektivkami, viď? Není to můj šálek kávy. ;)